Teoman Yasav

Sevgili okurlar sömestr tatili nedeniyle eğitimle ilgili yazılarıma bugün de devam ediyorum,daha sonra sağlıklı ve doğru beslenme konularıma tekrar döneceğim.

Demokrat Eğitimciler Sendikası’nın ( DES ),yaptırdığı ”Türkiye Neden Okumuyor ? ” anketi,gençliğin kitap okumadığını bir kez daha ortaya koymuş. Ankete 18 – 30 yaş arası 1231 genç katılmış.Bunların %30’u üniversite, %8’i lisans mezunu.Gençler iş yoğunluğu,dersler,arkadaş çevresi,alışkanlık olmayışı, internet ve televizyon gibi nedenlerle okumaya zaman ayıramadıklarını belirtmişler.

Gençlerin % 90 ‘nı, kısıtlı öğrenci bütçesi nedeniyle ucuz korsan kitaplara yöneldiğini söylüyor.

Yasa dışı piyasayı beslemeyi sorun saymadıkları gibi,kitaba ulaşma olanağı olarak görüyorlar.Gerçek kitap alanlar % 4 oranında.Türk Edebiyatı’na yön veren isimlerden birkaçı dışında haberleri yok.

Doğal olarak edebiyatımız ancak reyting soslu TV dizilerine aktarıldığında ilgilerini çekiyor.Yaşadığımız hayatı,,insan – yaşam arasındaki ilişkiyi okuyarak değil,televizyonun renkli,ticarileşmiş hayal dünyasından öğrenmek daha kolaylarına geliyor.Üstelik televizyon dizilerinde yozlaştırılmış,amacından saptırılmış edebiyatı ve hayatı öğreniyorlar.Sadece kitap değil, gazete de okumuyor gençlerimiz.

Çoğunluk günlük gazete almıyor.Gazete okuyanlar da % 10 civarında.Bunların içinde siyasetle ilgilenenlerin oranı % 5 kadar.% 35 ‘ i magazin,% 40 ‘ ı spor ve yalnızca % 3 ‘ü köşe yazarlarını okuyor.Peki,bu olumsuz tablodan sadece onlar mı sorumlu ,sadece onlar mı kusurlu ?Yoksa suçlu daha çok Türkiye’de yıllardır sürdürülen depolitizasyon, çağ dışı eğitim ve kültür politikalarıyla yoksulluğa eklenen kafa sığlaşması mı ? Ne olursa olsun durum hem üzücü hem de çok kaygı verici.Başkent Üniversitesi’nin yaptığı sosyolojik bir araştırmada maalesef Türk Halkı’nın % 80’inin kültür seviyesi ilkokul 3 olarak tespit edilmiş.Kültür apayrı bir şeydir,okul bitirme ile lütfen karıştırılmasın.Lise hatta üniversite bile bitirebilirsiniz ama kültürünüz yeterli olmayabilir.Kültür sonradan  edilinen bir olgudur.Okul bitirme ile alakası yoktur.Kişinin kendini yetiştirmesiyle alakalıdır.Oy hakkı olan, ilkokul üç kültür seviyesindeki insanımızın ”milli irade ” sayılması gerçeğini bir yana bırakalım..Üniversite okumuş ya da okumakta olan,ama bilim,politika ve sanatla beslenme gereği duymayan,bunların kendisinin daha kaliteli yaşamasına katkıda bulunacağına inanmayan bir gençlikle ne yapacağız ?,Nereye varabiliriz ?

Dünyayı ve insanı yeterince tanımayan,olduğu gibi kabul eden,donanımı yetersiz böyle bir insanın kendisi,yakın çevresi ve ülkesi için karar vermesi siyasi,etik ve kültürel konularda doğru tercihlerde bulunması mümkün müdür ? Türkiye’de kitap,genel ihtiyaç maddeleri sıralamasında 235 ‘inci sırada yer alıyor.Düzenli kitap okuma oranı ise yalnızca binde bir.Binde bir !…

Zaten böyle olmasaydı,bu hallere düşmezdik.Türkiye bugün çok başka,çok daha aydınlık bir ülke olabilirdi!..